Rania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve Çocuklar



Dörtyol Ağzında Lübnan: Savaş Sonrasında Kadınlar ve Çocuklar




Barbie Girl, Beirut 2006 © Rania Matar




Ortadoğudaki fotoğraflarımın amacı; özellikle kadın ve çocuklardır. Bilhassa Lübnan benim için; Batı ve Arap Dünyası arasındaki anahtar pozisyonundan ötürü Batı ile Arap kültürlerinin, Hristiyanlıkla İslamın, Sünnilikle Şiiliğin, modernlikle gelenekselliğin karışımına tanıklık etmesi açısından çok ilginç bir yer. Büyük kargaşa içindeki Ortadoğu’da olan Lübnan, bölgedeki çözülmemiş sorunların asıl yükünü taşır. Böyle küçük bir ülke için bu sorunlar çok büyüktür.




Boy in the Rubble, Beirut 2006 © Rania Matar




Burada sunulan fotoğraflar, Lübnan’daki Hizbullah ve İsrail arasındaki acımasız iç savaşın kötü etkilerini yansıtan değişik sahnelere ait büyük bir koleksiyonun parçasıdırlar. Tüm savaşlarda olduğu gibi savaş bittiği andan itibaren halkın ilgisi geçer. Ondan etkilenen ve onu yaşayan, evlerini, ailelerini ve arkadaşlarını kaybetmiş insanlar, kayıplarının gerçekliğiyle uğraşmak ve darmadağın olan yaşamlarını yeniden inşa etmekle ilgilenmek zorunda oldukları için ve dünya, dikkatini bir sonraki krize yönlendirdiğinden şimdi unutulmuşlardır. Her zaman, heryerde bir savaş olabilir. Masum insanlar üstündeki etkileri ve savaş sonrası tesirleri aynıdır; yıkımlar, kayıplar ve insani acılarla uğraşmak.




Defiant, Beirut 2006 © Rania Matar





Buradaki, kötü sonuçlar ve molozlardan yeniden dünyaya geliş fotoğrafları; Beyrut ve Güney Lübnan arasındaki savaş sonrası çekilmiştir. Fakat aynı zamanda; Lübnan etrafına yayılmış olan Filistinli mülteci kamplarına ait ve karmaşık politika zemininde kimliğini bulma evresindeki tüm kıyılarında yeni bir savaştan kaçınmaya çalışan, demokrasi biçimine karşı çıkan partilerin marşlar ve gösteriler düzenlediği bir ülkeye ait fotoğraflar da yer almaktadır.




Girlfriends, Beirut 2007 © Rania Matar




Buradaki fotoğraflar, insanların kayıplarından ötürü dine, özellikle de İslama yönelişlerini tasvir ve Lübnan ve komşu ülkelerdeki son çatışmaların anlamını ifade etmektedirler. İslam için bir tehlike olduğundan dolayı dinsel kimlik, en çok Arap ülkelerinde din ve politika birbiriyle ilişkili hale gelerek yavaş yavaş milliyetçiliğin yerini almaktadır.


A Passage from the Koran, Beirut 2005 © Rania Matar




Bu fotoğraflara bakan kişi savaş, yıkım ve ölüm arasındaki ilişkiyi ve bu meselelerden ötürü dine yönelme ihtiyacını görebilir. Aslında savaşın kötü sonuçları daha çok arka planda fotoğrafik olarak kaos ve ölüm anlarında görülen, hayatta kalmış insan örneklerinde gösterilmektedir.


Motorcycling through Destruction, Beirut 2006 © Rania Matar




Herhangi bir çatışmadan sonraki insani durum çok fecidir; ülkenin alt yapısı yok edilir, insanlar evlerini ve sevdiklerini kaybeder, bütün heryer moloz haline gelir. Bununla beraber, beni en çok etkileyen şey büyük ve ağır yıkımların ötesinde, insanların nasıl hızlı bir şekilde savaştan deneyimli olarak yaşamlarına yeniden başladıkları, parçaları toplamaları, saygınlıklarını, çocuklarını ve insanlıklarını korumak için nasıl harekete geçtikleridir.


Open Window, Bourj El Shemali Refugee Camp, Tyre, Lebanon 2005 © Rania Matar




Bu fotoğraflarda savaş sonrasından normal insanları, bazen de yıkımdan ve molozlardan yükselen ve parlayan insanlığı tasvir ederim. Tek bir fotoğrafın içinde yokolmuş bir yaşamın ve yeniden doğmuş birinin görüntüleri aynı zamanda mevcuttur.




Juggling, Aita El Chaab, Southern lebanon, 2006 © Rania Matar




İskelet gibi görünüşlü hokkabazlık yapan bir kız, Barbie gömleği giymiş, yeni yürümeye başlamış, öteki tarafla yüzyüze gelmiş ve yıkımdan masumca yükselmiş gibi görünen bir çocuk, Phoenix gibi, küllerinden yükseliyor, arka planda başka bir kocaman roket deliği belli belirsiz görüldüğü halde mutfaklarında oyalanan çocuklu bir aile, ölmüş annesinin portresinin altında peçeli iki kız, insanlarla çevrili bir yıkımın tamamen garip bir his veren normalliği, yıkım ve yaşam yanyana, melekler ve şeytanlar yanyana.







Lebanon at the Crossroad: Women and Children in the Aftermath of War



The focus of my photography is on the Middle East, on women and children especially. Lebanon in particular is interesting to me because of its key location between the West and the Arab world, witnessing a blend of Western and Arab cultures, of Christianity and Islam, of Sunni and Shiite Islam, of modernity and traditionalism. With the Middle East largely in turmoil, Lebanon bears the brunt of unresolved issues in the region, issues that become magnified in such a small country.




The Dead Mother, Beirut 2005 © Rania Matar





The photos submitted here are part of a larger collection of images on the aftermath of war in Lebanon at different stages: the aftermath of a brutal civil war, and the aftermath of war between Hezbollah and Israel. As with all wars, once the war ends it fades it out of public attention. The people who lived and suffered through it, who lost homes, family members and friends are now long forgotten as they have to deal with the reality of their loss and the difficult task of rebuilding their shattered lives, while the world’s attention moved on to the next crisis.


Rocket Hole, Aita El Chaab, Southern Lebanon 2006 © Rania Matar




War is only half the story; the other half is often ignored and forgotten. It could be any war and any time. The effects on innocent people and the aftermath are the same: dealing with destruction, loss and utter human suffering.




Broken Mirror, Beirut 2005 © Rania Matar






The images here are images of aftermath and rebirth from the rubble, images of aftermath in Beirut and in southern Lebanon after this latest war, but also images of aftermath in the Palestinian refugee camps scattered around Lebanon; and images of aftermath in a country at a critical phase of finding its identity within a very complicated political backdrop, where a semblance of democracy is emerging as opposing parties are organizing marches and demonstrations, trying to avoid a new war at all costs.





Covered in the Heat, Beirut 2005 © Rania Matar




The images here also portray a turning of people to religion and more specifically to Islam as a way of dealing with their losses, and making sense of the recent war in Lebanon and other conflicts in neighboring countries. In view of the perceived threat to Islam, religious identity has slowly been displacing nationalism in most Arab countries, with religion and politics becoming interrelated.


Praying in the Tent, Beirut 2007 © Rania Matar



One can see in theses images the close interrelation between war, destruction and death, and the need to turn to religion as a means of dealing with those issues. As such, the aftermath of war is often present in the background and one can see human patterns of survival in a place, which is often seen photographically in moments of chaos and death.


Mannequin, Beirut 2007 © Rania Matar




The humanitarian situation after any conflict is disastrous; the infrastructure of the country is destroyed; people lose homes and loved ones, and whole areas are reduced to rubbles. However what struck me most, besides the massive destruction, is how quickly people, now seasoned from the experience of war resume their lives again, how they pick up the pieces and move on to preserve their dignity, their children and their humanity.


Hanging Laundry, Aita El Chaab, Southern Lebanon 2006 © Rania Matar




In these images, I portray normal people and a semblance of nor mal life after, and sometimes within, destruction, a humanity that shines through and rises above the rubble. Images of a life that is gone and one that is reborn are often simultaneously portrayed within a single image.




Newspapers, Beirut 2007 © Rania Matar



A girl is juggling in a space that looks like a skeleton of a what it was; a toddler wearing a Barbie shirt seems to innocently rise from the destruction facing the other way, like a Phoenix rising out of the ashes; a family with children casually hangs out in their kitchen as another huge rocket hole looms in the background; two girls put on their veils under the portrait of their dead mother; all giving a strange sense of the normalcy to the destruction surrounding people. Destruction and life side-by-side, angels and demons side-by-side.



Çeviri (translated by Berna AKCAN)





Rania MATAR Hakkında



Rania Matar Lübnan’da doğup büyüdü. Aslen Cornell Üniversitesi’nde mimar olarak eğitim alan Rania, New England Fotoğrafçılık Okulu’nda fotoğrafçılık okudu ve Maine Fotoğraf Atölyeleri’nde Magnum fotoğrafçısı Constantine Manos’tan ders aldı. Sonunda mimarlık mesleğini bıraktı ve serbest fotoğrafçı olarak çalışmaya başladı. Çalışmaları Orta Doğu’daki kadın ve çocuklar üzerine odaknlanmıştır. Filistinli mültecileri, peçe ve anlamını, savaşın kötü sonuçlarını inceleyen en son projeleri, unutulmuş ve yanlış anlaşılmış kişilerin sesini duyurmaya çalışır. Yaşadığı yer olan Boston’da dört çocuğunun fotoğraflarını çekiyor. Yakın zamanda Massachusetts Kültür Komisyonu ödülünü aldı




Rania’nın çalışması, Belmont Sanat Galerisi’nde, Cambridge Çok kültürlü Sanat Merkezi’nde, Northeastern Üniversitesi Eclipse Galerisi, Griffin Fotoğrafçılık Müzesi, Cambridge Sanatlar Derneği ve Fotoğrafçılık Kaynak Merkezi’nde sergilendi. Çalışmaları aynı zamanda ulusal ve uluslararası, kişisel ve grup sergilerinde yer aldı. Rania’nın fotoğrafları Arjantin, Tucuman’da, “İkinci Arjantin Belgesel Fotoğraf Bienali”nde , Suriye Halep’te 9. Yıllık Uluslararası Fotoğrafçılık Toplantısı’nda, Uluslararası OXFAM Oxford ve Kudüs Şubelerinde ve Lübnan’da Soros Vakıflar Ağı’nın bir parçası olan Açık Toplum Enstitüsü tarafından finanse edilen “Uluslararası Hareket Eden Duvarlar” adlı sergide yer aldı.Rania çalışmasını en yakın zamanda Almanya’da, Mr. Thomas Kellner’in özel koleksiyonunun bir parçası olarak, Philadelphia Silver Eye Fotoğrafçılık Merkezi’nde ve Oregon Blue Sky Galerisi’nde sergiledi. Çalışması şu anda Massachusetts Danforth Müzesi’nde, Arsenal Sanatlar Merkezi’nde ve Hollanda’da Nooderlicht İnanç Festivali’nin bir parçası olarak sergilenmektedir. 2008’de İslam Kadınları ve peçe ile ilgili çalışması Şikago Kültür Merkezi’nde ve Houston Foto Festivali’nde yer alacaktır.



Rania’nın savaş sonrasının yan etkileri fotoğrafları B&W Dergisi’nin Ekim sayısında Spotlight Ödülü, Peçe fotoğrafları 2006’da B&W Dergisi’nde Mükemmelik Ödülü ve Shots 92 Dergisi’nde Belgesel Proje’den ötürü yer almıştır. Fotoğrafları, Danforth Müzesi New England Fotoğrafçılar Bienali’nde Purchase Prize, En İyiler Gösterisi Güzel Sanaltlar Fotoğrafçılık Merkezi’nde ve Uluslararası Kadın Fotoğrafçılar birincilik ödülü, Kudüs Fon Galerisi’nde birincilik ödülü, Teksas Fotoğrafçılık Topluluğu ikincilik ödülü, saygınlıkla sözedilen Santa Fe Fotoğrafçılık Merkezi, Silver Eye Fotoğrafçılık Merkezi, Berenice Abbot Ödülü ve Altın Işık Ödülü gibi pek çok ödül kazanmıştır. Uluslararası Kadın Fotoğrafçılar’da “Gümüşe Dönmek” fotoğrafları kazanan olarak seçildi.



www.raniamatar.com



About Rania MATAR



Rania Matar was born and raised in Lebanon. Originally trained as an architect at Cornell University, Rania later studied photography at the New England School of Photography and at the Maine Photographic Workshops with Magnum photographer Constantine Manos, and eventually gave up her career as an architect to work as freelance photographer. Her work focuses on women and children in the Middle East, and her recent projects””which examine the Palestinian refugee camps, the veil and its meaning, and the aftermath of war””give a voice to people who have been forgotten or misunderstood. In Boston where she lives she photographs the lives of her four children. She was recently awarded the Massachusetts Cultural Council grant for the Arts.




Rania has exhibited her work locally at venues such as the Belmont Gallery of Art, the Cambridge Multicultural Arts Center, Northeastern University, Eclipse Gallery, the Griffin Museum of Photography, the Cambridge Arts Association and the Photographic Resource Center. She has also exhibited her work nationally and internationally in solo and group shows. Rania’s images were exhibited in Tucuman, Argentina in the “Secunda Bienal Argentina de Fotografia Documental”, in Aleppo, Syria in the 9th Annual International Photography Gathering, at the Oxford and Jerusalem offices of OXFAM International, and in Lebanon with “Moving Walls International”, an international exhibit sponsored by the Open Society Institue from the Soros Foundation. Rania most recently showed her work in Germany as part of the private collection of Mr. Thomas Kellner, at the Silver Eye Center for Photography in Philadelphia, at the Blue Sky Gallery in Oregon. Currently her work is on exhibit at the Danforth Museum of Art in Massachusetts, at the Arsenal Center for the Arts and in the Netherlands as part of the Noorderlicht festival “Acts of Faith”. In 2008, her work on the “Women of Islam” and the veil will be exhibited at the Chicago Cultural Center in Chicago, and at Fotofest in Houston.




Rania’s images on the Aftermath are published in the October issue of B&W Magazine as a recipient of the Spotlight award. Her images on the veil were published in B&W Magazine in 2006 as a recipient of the excellence award, and in Shots 92 magazine for the Documentary Project. Her images won numerous awards such as the Purchase Prize at the New England Photographers Biennial at the Danforth Museum, Best of Show at the Center for Fine Art Photography, first prize in Women in Photography International, first prize at the Jerusalem Fund Gallery, second place in the Texas Photographic Society, and honorable mentions at the Santa Fe Center for Photography, the Silver Eye Center for Photography, the Berenice Abbott Prize, and the Golden Light Awards. Women in Photography International recently selected her images as winning images for “Turning Silver”.



www.raniamatar.com







Tüm Hakları Saklıdır © All Rights Reserved

www.fotoritim.com Sitesinde Bulunan Yazılı ve Görsel Eserlerin Bütün Hakları ve Sorumluluğu Eser Sahiplerine Aittir.


All Images and Text Published in www.fotoritim.com are Copyright © Protected by The Author, All Rights Reserved.


Use By Author Permission Only.

Rania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve ÇocuklarRania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve Çocuklar

Rania Matar : Savaş Sonrası Kadınlar ve Çocuklar” üzerine bir düşünce

  1. şule tüzül

    dear rania matar,
    firstly thank you very much for sharing your photographs in this media. then, thank you very much for signing under this type of project. now we are seeing what the photograph is; it shows life, it shows people, it shows world in reality, actually we see just the reality of what is war, also what sould be the life be…
    while all over the world is affected from the wars behind it, your work is very meaningful. the writing is also very powerful as photographs. to explain the war there is no need to show weapons, therefore your photographs show the war clearly with causing a pain in our hearths. They are more affective than the weapons on photographs..

    Reply

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


2 + = altı

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>